نیمه مردادماه اعضای کمیسیون صنایع مجلس مهمان ایران خودرو بودند. در خلال این دیدار نمایندگان مجلس از نمایشگاه دستاوردهای ایران خودرو نیز دیدن کردند. در میان دستاوردهای این خودروساز آنچه بیش از همه به چشم آمد طرحی مفهومی از یک خودروی سدان (صندوقدار) بود.
آن طور که نقل میشود قرار است این مدل مفهومی تبدیل به نسل دوم خودروی سمند شود. این طرح مفهومی توسط شرکت جتکو (جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو) طراحی شده است.
آن طور که در قسمت درباره ما سایت شرکت جتکو آمده است این شرکت فعالیت خود را در شهریور ۱۳۹۷ با جذب نخبگان علمی از دانشگاههای کشور و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی وپژوهشی در توسعه صنعت خودرو آغاز کرده است. سهام شرکت جتکو متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است و در نزدیکی ایران مستقر شده است.
شنیدهها حاکیست سه مدل مفهومی توسط مدیران ارشد ایران خودرو نهایی شده بود که از میان آنها طراحی شرکت جتکو توانست نظر مدیران ایران خودرو را به خود جلب کند. البته مشخص نیست که جتکو دو نمونه دیگر را نیز طراحی کرده است یا اینکه در این مسیر با شرکت یا شرکتهای دیگر طراحی خودرو رقابت کرده است.
آن طور که منابع آگاه میگویند این محصول جدید (نسل دوم سمند یا سدان جدید ایران خودرو) روی پلت فرم IKP۱ ساخته خواهد شد.
پلت فرم IKP۱ در واقع همان پلت فرم PF۱ مربوط به پژو ۳۰۱ است. از آنجایی که همزمان با آغاز مراحل تولید ۳۰۱ تحریمهای صنعت خودرو برگشت و پژو سیتروئن به همکاری خود با ایران خودرو پایان داد، مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتند با ایجاد تغییراتی روی پلت فرم پژو ۳۰۱ پلت فرم IKP۱ را بسازند.
پیشتر اخباری در ارتباط با تولید محصول جدید این خودروساز به نام K۱۳۲ روی پلت فرم یاد شده رسانهای شده بود.
از آنجایی که همزمان با انتشار خبر تولید K۱۳۲ صحبت از تولید یک کراس اوور با نام تجاری K۱۲۵ و همچنین یک خودروی هاچ بک (بدون صندوق) روی این پلت فرم شنیده شد چنانچه تولید سه خودروی یاد شده عملیاتی شود (تا کنون تنها تولید خودروی K۱۳۲ نهایی شده است) تولید نسل دوم سمند یا محصول جدید سدان ایران خودرو نیز روی این پلت فرم، جمع محصو لات تولیدی ایران خودرو روی پلت فرم IKP۱ به عدد چهار خواهد رساند.
زمان ورود به بازار نسل جدید سمند
با توجه به اینکه تولید آزمایشی K۱۳۲ از این ماه آغاز میشود و تولید تجاری آن نیز در زمستان استارت خواهد خورد. پیش بینی میشود نسل دوم سمند یا سدان جدید ایران خودرو زودتر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ در خطوط تولید این خودروساز دیده نشود.
آنچه از ظاهر این خودرو برمی آید با یک خودروی فست بک (منظور از خودروی Fast back به حالت خاصی از خودروی سدان گفته میشود، در طراحی این مدل خودرو سقف با شیب ملایم و پیئسته به سمت عقب خودرو پایین میآید به طوری که سقف و صندوق عقب دو جز متمایز به حساب نمیآیند) که به نسبت طراحیهای پیشین به روزتر به نظر میرسد روبرو هستیم.
تقلید شرقی در سمند ایرانی
برخی کارشناسان طراحی خودرو معتقدند خطوط به کار رفته در بدنه نمونه مفهومی این محصول ایران خودرو آن را بسیار به محصولات شرقی و کرهای به لحاظ طراحی نزدیک کرده است.
برخی از کارشناسان این خودرو را نزدیک به دو محصول شرکت هیوندایی (خودروساز کره ای)، النترا و سوناتا میدانند.
آنها پیشنهاد میکنند باید خطوط بکار رفته در بدنه این خودرو در نسخه نهایی، متناسب با زمان عرضه بازطراحی شود.
پیش بینی درباره قیمت این خودرو زود است، اما با توجه به شرایط حاکم بر تولید خودرو در کشور، خودروی ارزانی به نظر نمیرسد.
دیگه چه خوابی دیدن برامون؟
دنا، رانا و سورن همشون همون سمند ( پژو) هستند با ظاهر و آپشن های متفاوت.
ولی برای هر تغییر یا هر آپشن به اندازه خون باباشون قیمت رو میبرند بالا